Poradnik

Jak darmowe produkty reklamowe działają na klientów?

Pomysł rozdania produktu za darmo może być trochę zniechęcający. W końcu firma musi ponieść koszt, który się bezpośrednio nie zwróci. Czy na pewno? W rzeczywistości długopisy reklamowe i inne przedmioty promocyjne mają wielką moc i skutecznie oddziałują na klientów. W jaki sposób?

 

Procentowy wzrost sprzedaży

 

Firmy w krajach zachodnich, a w szczególności Stanach Zjednoczonych, są pionierami w kwestii wręczania swoim klientom darmowych produktów. Specjaliści pracujący przy University of Cambridge zbadali ten fenomen i udało im się ustalić, że w niektórych przypadkach akcje promocyjne z wykorzystaniem upominków, takich jak długopisy reklamowe czy bezpłatne próbki, były w stanie zwiększyć sprzedaż aż o ponad 200%!

 

Te dane to świetna wiadomość dla wszystkich firm – zarówno tych, które są na rynku od lat, jak i dla tych, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Darmowe długopisy reklamowe przekazywane odbiorcom są dla nich znakiem, że przedsiębiorstwo jest godne zaufania i ma stabilne fundamenty, skoro może wręczyć coś bez natychmiastowego żądania zapłaty. Mało który klient widzi w tym przemyślany plan marketingowy, a odczuwa wyłącznie wdzięczność i chęć zrewanżowania się w przyszłości za miły gest.

 

Psychologia zakupów

 

Produkty promocyjne pomagają klientom w dokonywaniu wyborów. Przechodzą oni przez skomplikowany proces decyzyjny, zanim postanowią wydać na coś pieniądze. Kupujący zdają sobie sprawę, że mają potrzebę, pragnienie lub problem, zanim zaczną szukać informacji na temat potencjalnego rozwiązania. Następnie rozważają rozwiązanie i jego alternatywy. Ogromna ilość informacji wpływa na decyzję kupującego podczas dokonywania wyboru między tymi alternatywami. Cena, dostępność i osobiste preferencje lub uprzedzenia odgrywają tu pewną rolę.

 

W obecnych czasach z każdej strony są oni więc bombardowani informacjami, które mają skłonić ich do wyboru konkretnych przedmiotów. Długopisy reklamowe , które są rozdawane za darmo, są dla nich wyjątkową odskocznią. Dzieje się tak, ponieważ nie wymagają one uwagi, a jednak w niebezpośredni sposób cały czas oddziałują na odbiorców. Dzięki nim klienci nie tylko zapamiętują daną markę, ale budują do niej przywiązanie i to bez potrzeby atakowania ich głośnymi lub jaskrawymi reklamami.

 

Zasada wzajemności

 

Jest to ważny czynnik, który sprawia, że długopisy reklamowe działają. Każdy człowiek, dla którego zrobi się coś miłego, odczuwa potrzebę zrewanżowania się. To właśnie dzieje się, gdy firma oferuje klientom darmowe produkty. W zamian za otrzymanie czegoś, szczególnie jeśli jest to użyteczny i funkcjonalny przedmiot, normalną reakcją jest chęć odwdzięczenia się.

 

Niemałą rolę odgrywa tu także presja społeczna. Joe Pinsker opisał tę zależność w swojej pracy nazwanej „The Atlanic”. Zauważył on, że ludzie otrzymujący darmowe produkty w obecności innych osób, mogą odczuwać pewien poziom przymusu, aby dokonać pełnowartościowego zakupu. Dlatego też tak często długopisy reklamowe wręczane są przez hostessy na targach i konferencjach – jest to rodzaj transakcji, która zachęca do odwdzięczenia się danej osobie np. poprzez zainteresowanie ofertą firmy.

 

Darmowe długopisy reklamowe mogą być świetnym narzędziem, aby:

  • przedstawić swój produkt nowym odbiorcom niezaznajomionym z marką,
  • rozwijać relacje i promować lojalność wobec istniejących klientów,
  • rozszerzać wiedzę kupujących o oferowanych produktach,
  • zachęcać stałych klientów i zwiększać sprzedaż nowych produktów,
  • zwracać uwagę na swoją markę lub wydarzenia.